22 Julai 2019

NASI



Nasi merupakan makanan ruji rakyat Malaysia, 'tidak makan nasi sehari umpama tidak lengkap hidup ini'

Oleh kerana itu Malaysia cukup terkenal dengan makanan berteraskan nasi. Jika hendak disenaraikan begitu banyak nama makanan menggunakan nama nasi.
Lihat sahaja nasi goreng, ada nasi goreng kampung, ada nasi goreng cina, nasi goreng USA walaupun yang menydiakan itu orang Malaysia dan di Malaysia pula. Nasi Paprik dan bermacam-macam lagi.

Tetapi ada satu jenis nasi yang tidak dijual di mana-mana kedai di Malaysia ini iaitu nasi kangkang atau lebih lembut disebut nasi tangas.

Okey sebelum itu harus diketahui nasi kangkang bukanlah sebarang nasi melainkan ini adalah nasi yang bercampur SIHIR. Nasi ini dibuat bagi menundukkan para suami agar sentiasa patuh atau takut kepada si isteri.

Sihir pula hukumnya HARAM disisi agama Islam. Oleh itu nasi kangkang ini sudah tentulah haram dilakukan walaupun katanya ianya bertujuan baik agar si suami tidak berlaku curang namun dalam kaedah ilmu feqah matlamat tidak boleh menghalalkan cara.

Amalan ini juga bukan setakat menjadikan suami patuh tetapi boleh menyebabkan si suami umpama orang bodoh.

Lebih teruk daripada itu mengikut Syeikh Wahid Abd as Salam Bali sihir ini juga boleh menjadi keterbalikan  iaitu si suami akan jatuh sakit atau si suami menjadi bertambah benci hatta boleh menyebabkannya si suami membenci ibu dan saudara maranya sendiri.

Bagaimana nasi kangkang ini dilakukan tidaklah ingin saya jelaskan di sini.

Kesimpulannya untuk para isteri jangan sekali-kali melakukan hal ini (nasi kangkang) kerana dikemudian hari ianya memberi kesan yang cukup buruk apatah lagi  setelah mati dan tidak sempat bertaubat.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...