10 Julai 2019

BUKU






BUKU

Buku...entah sejak bila kecintaan apak kepada mereka ha...ha...ha...Secara  tepat apak tak ingat. (Oh! sebelum itu iznkan saya membahasakan diri saya sebagai apak ya.)

Seingat apak, apak mula jatuh cinta pada buku dan dunia pembacaan bermula daripada sebuah buku novel (nama novel pun apak dah lupa. Lama sangat dah) tapi kisahnya seorang yang akan mati. Wah! sedih betul membacanya sehingga melelehkan air mata. Mujurlah 'orang rumah' tak nampak kalau tidak habislah apak mau dia kata "aiiik pendekar baca novel pun menangis" hahaha...

Bermula dari situ apak mula membaca novel-novel lain mulanya apak baca juga novel-novel cinta ini tapi akhirnya apak sudah meninggalkan tema sebegitu. Apak mula membaca novel-novel sejarah dan thriller antaranya karya Ramlee Awang Mursyid, Faisal Tehrani Pak Latip dan lain-lain.

Hari ini sudah agak lama apak tidak membaca novel, apak mula membaca buku-buku non-fiksyen terutamanya genre agama. Bermula satu isu panas yang viral di Fb berkenaan satu ayat Quran " Arrohmanu alal ar syistawa" Iaitu (Allah) Ar Rahman yang bersamayan di atas Arasy.

Rupa-rupanya perbahasan ini melibatkan isu aqidah dah ianya membawa khilaf pada bahagian syarahnya. Bayangkan hampir tiga bulan apak menelaah isu ini membaca berpuluh buku, blog, artikel dan bertanya para asatizah untuk memahami apa isu besar yang telah berlaku. ting..tong juga mulanya fikiran apak.

Rentetan itu maka bertemulah apak tengah khilaf dikalangan sarjana Islam berkenaan takwil dan tidak menakwil ayat-ayat mutasyabihat, kemdian akan bertemu istilah salaf dan khalaf.

Tidak berakhir di situ isu ini rupanya membawa kepada perbahasan yang lain yang lebih luas, iaitu ilmu feqah. Maka lebih banyaklah perbahasan dan perdebatan yang berlaku dikalangan sarjana Islam. Apak baca...baca...baca dan terus membaca.

Untuk sampai ke tahap ini apak mula sedar ada beberapa perkara yang perlu dilakukan.

1. Membaca perlu keberanian. Membaca dari pelbagai pihak. 
2. Tidak boleh taasub pada mana-mana aliran.
3. Menyantuni setiap perbahasan dan hujah para ulama di sinilah apak mula belajar serba sedikit tentang adab bagaimana berhadapan dengan isu perbezaan pandangan.
4. Bersikap adil terhadap ilmu.

Kini apak sudah mahu keluar dari gelanggang perdebatan ini, sebenarnya ulama silam telah lama menyelesaikan permasalahan ini baki lagi terpulanglah kepada kita pandangan mana yang kita mahu ikuti.

Apa yang apak harapkan berhujahlah dengan matang dan mempunyai dalil dan fakta elakkan daripada menghina, memperlekeh dan membakul sampahkan pandangan orang lain jika kita tidak bersetuju, belajarlah berlapang dada.

Membaca lagi? Ya Insya Allah akan terus membaca lagi dalam pelbagai genre semoga Allah berikan kekuatan dan kesihatan serta kelapangan untuk menuntut ilmu. Amiin.


















4 ulasan:

  1. Ya. Semakin membaca semakin banyak perkara yang kita tahu, tapi lebih banyak yang kita tidak tahu. Saya bersyukur berjaya kembali membaca selepas "berhenti" lebih kurang 10 tahun.

    BalasPadam
  2. Saya panggil bapa saya apak juga. 😊 Betul tu membaca membuatkan kita lebih berpengetahuan.

    BalasPadam

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...