10 Julai 2019

MATAHARI





MATAHARI

Satu ketika dahulu untuk menentukan waktu dhuha orang-orang tua akan katakan "lihatlah matahari dah sepenggalah ke belum jika sudah maka sudah masuklah waktu dhuha"

Zaman sekarang ini jika sebut "matahari sepenggalah" pada anak-anak muda kemungkinan besar ramai yang tidak tahu, bagaimana sepenggalah itu? Namun zaman ini penggunaan waktu dengan pengiraan ilmu Matematik adalah lebih relevan.

Mengikut Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan di laman sesawang mereka muftin.gov.my ada dua kaedah pengiraan untuk menentukan waktu dhuha telah masuk.


1. Kaedah menentukan waktu Dhuha ialah dengan waktu Syuruk ditolak dengan waktu solat Subuh, kemudian dibahagi tiga dan seterusnya ditambah 15 minit sebagai Ihtiyati (berhati-hati).

Contoh,

Waktu Subuh           :         5.41 pagi

Waktu Syuruk          :         7.04 pagi


7.04 pagi - 5.41 pagi = 123 minit

123 minit ÷ 3 = 41 minit

7.04 pagi + 41 minit = 7.45 pagi

7.45 pagi + 15 minit (Ihtiyati) = 8.00 pagi

Oleh sebab itu, waktu Dhuha adalah jam 8.00 pagi



2. Penentuan waktu Dhuha ialah dengan menambahkan 25 minit lagi selepas waktu  Syuruk.

Contoh,

Waktu Syuruk          :  7.04 pagi

7.04 pagi + 25 minit = 7.29 pagi

Oleh sebab itu, waktu Dhuha adalah jam 7.29 pagi


Waktu Dhuha tamat setengah jam sebelum waktu Zuhur. Apabila membicarakan matahari maka ia juga akan membicarakn tentang waktu dan hari dan salah satu waktu yang utama ialah waktu dhuha. Sehinggakan Allah sendiri telah bersumpah dengan waktu ini, ianya terdapat di dalam surah 'Adh Dhuha'. 


Antara lain yang di ajar kepada kita ialah pada waktu ini ada satu solat sunat yang sangat dituntut iaitu solat sunat Dhuha. Terdapat pelbagai kelebihan jika seseorang melaksanakan solat ini. Hal ini boleh dirujuk  dalam hadis Nabi saw dan ada doa khusus juga yang boleh dibaca pada waktu ini.


Di alam Melayu pula waktu matahari sepenggalah ini juga dijadikan waktu terbaik untuk mendapatkan tumbuhan-tumbuhan herba untuk dijadikan ubat. Jika berkesempatan nanti Apak beri petua ini di dalam entri seterusnya iaitu pada entri Vlog. 

Sekian dahulu.




2 ulasan:

  1. Bagus maklumatnya. Terima kasih. Pernah saya ke Shanghai ada sundial di tengah2 kotanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah semoga bermanfaat puan. Terima kasih kerana sudi membacanya.

      Padam

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...