5 Julai 2019

HUJAN



HUJAN

Sudah dua hari armada perang China yang diketuai oleh Laksamana Hang Tuah membelah laut China kini mereka sudah sampai di sempadan antara perairan Ryukyu dan lautan Pasifik, ketika melalui beberapa wilayah perairan di Laut China banyak kapal-kapal yang ada dilaut tersebut cuba mengelak atau bertembung dengan armada perang China, ada sebaghagian rakyat Cina yang berada di laut sebagai nelayan melambai-lambai kapal armada perang ini, mereka bangga dengan kekuatan yang dimiliki oleh negara mereka. 

Mereka juga sudah maklum jika ada armada sebesar ini, biasanya akan ada peperangan yang akan  berlaku dan mereka belum pernah mendengar berita kekalahan angkatan laut negara mereka.

Ketika ini armada perang China sudah mula memasuki perairan Ryuku cuaca yang tadi cerah tiba-tiba menjadi mendung, awan hitam yang entah dari mana bergumpal-gumpal di dada langit seolah-olah menuju ke arah armada perang ini. Angin mula bertiup dari sepoi-sepoi bahasa kini semakin kencang air laut mula berkocak-kocak tidak seperti kebiasaanya.

“Abang Tuah, sepertinya ada sesuatu yang tidak kena” tiba-tiba Hang Jebat bersuara. Sejak dari tadi dia memandang gumpalan awan yang pelik itu.

“ Benar katamu Jebat”, Hang Tuah mengiyakan telahan Hang Jebat.

“Apa bicara mu lagi,Jebat?” Soal Hang Tuah.

“Angin yang bertiup ini jika dilihat tidak akan membawa hujan” Hang Jebat memberi pandangannya.

Laksamana Cheng Mo yang juga berada di situ memberanikan diri untuk bertanya. Sejak tadi dia hanya memerhatikan dua pahlawan Melaka itu berbicara.

“Mengapa tuan hamba berkata demikian, bukankah awan yang gelap biasanya akan menandakan hujan akan turun dan pada perkiraan aku hujan akan lebat sebentar lagi” Soal Laksamana Cheng Mo dalam nada tidak puas hati kepada Hang Jebat.

“Kamu benar Laksamana Cheng Mo, itu adalah kebiasaanya yang ada pada tanda alam semulajadi, namun ada petanda lain yang boleh dilihat untuk menguatkan lagi petanda tersebut, sama ada ianya adalah aturan yang biasa atau tidak” jelas Hang Jebat.

Laksamana Cheng Mo tersenyum sinis, dia melihat Hang Jebat seperti awak-awak kapal yang baru belajar belayar dilautan besar dan tidak tahu cuaca yang berlaku ditengah-tengah perut laut ini boleh sahaja berubah-rubah tanpa di duga.

“Jelaskanlah lagi panglima, Jebat aku tidak begitu jelas bicaramu” Soal Laksamana Cheng Mo dengan nada mengejek.
“Angin yang bertiup semakin kencang ini tidak membawa bau hujan” balas Hang Jebat 

“Bau hujan!?” Soal Laksamana Cheng Mo dengan nada terkejut.

Sekali ini Laksamana Cheng Mo terdiam, fikirannya deras memikirkan seseorang. Adakah Panglima Melaka ini ada kebolehan seperti Komander Pemanah Biru , Xue Lang?

Tik! Tik! Tik! Hujan mula turun semakin lama semakin lebat.
“Ha! Ha! Ha!...kan sudah aku katakan hujan pasti akan tiba, telahan kamu, Panglima Melayu salah sama sekali” Laksamana Cheng Mo dan enam orang lagi nakhoda kapal perang china ini mula ketawa sesama mereka.

Duum!...Tiba-tiba satu bunyi hentaman yang kuat menghentikan perbualan mereka, masing-masing menoleh ke sisi kanan. Kapal perang yang ke tujuh telah melanggar kapal perang ke enam, ada beberapa anak kapal yang tercampak ke dalam laut. 

Air laut pula semakin bergelora. Laksamana Cheng Mo terperanjat dengan situasi itu, “bagaimana ini boleh berlaku? Padahal jarak kapal perang ke tujuh  jauh dari kapal perang ke enam”soal Laksamana Cheng Mo pada nakhodanya.

Masing-masing terdiam.

Armada perang China kini terolek-olek ke atas dan ke bawah air laut yang tadi tenang mula mengganas, hujan yang lebat pula menyebabkan pergerakkan anak-anak kapal terhad, ribut mula menunjukkan kekuatannya. Petir juga mula memanah ke dada langit.

“ Jebat! Apa bicara mu kali kini”? Hang Tuah kembali menyoal Hang Jebat yang dari tadi memandang sekeliling kapal, jarang Hang Jebat berada dalam keadaan gelisah sebegitu. 

Kelihatan kabus nipis mula melanggar armada perang ini.

Hang Jebat pantas mencabut keris di pinggangnya dilurut-lurut jarinya pada hulu keris tersebut sebaik buat begitu Hang Jebat menadah air hujan ketapak tangan, kemudian di sapu dikedua belah cuping telinganya seperti orang sedang berwuduk.

Matanya terpejam rapat, lidahnya berkumat-kamit. Hang Tuah hanya memerhati. Laksamana Cheng Mo dan enam nakhoda kapal yang lain hanya memerhati namun ada juga yang tersenyum kambing melihat tingkah Hang Jebat.

Beberapa saat Hang Jebat mengangkat kelopak matanya. Wajahnya kelihatan terkejut “ Cis! Permaianan syaitan” getus Hang Jebat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...