17 Ogos 2019

Pakaian Tradisional

Sumber Google


Baju Melayu
Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu sendiri bagaikan tercalar.

Bukanlah kita tidak boleh mendepani zaman namun gaya asli dan tradisional yg penuh dengan falsafah musnah dengan arus fesyen dengan pekikan kemodenan. Kemodenan? Kemodenan apa jika ianya kelihatan menjengkelkan. Nilai yang ada musnah.

Jika kita menelusuri zaman, mengetahui Melayu penuh dengan adab dan falsafahnya kita akan bangga dengan setiap apa yang ada.

Sekadar mahu menyentuh secara atas permukaan sahaja.

Baju Melayu

Kebiasaannya mempunyai 5 butang adalah simbolik kepada Rukun Islam kalau ada satu butang sahaja itulah maksudnya Iman kepada Allah Tuhan yang Esa. Poket pula mempunyai 3 semuanya menunjukkan Islam, Iman dan Ihsan.

Kalau dilihat dalam busana Melayu (alam pendekar) lengan tangan dan kaki yang agak senteng bukanlah kerana orang Melayu tidak cukup kain tetapi mempunyai ciri² keselamatan ketika bertempur.

Sampin.

Bukan setakat nak beritahu kita masih teruna atau telah berkhawin jauh lagi ianya boleh di jadikan pengusung (stretcher), caranya cari dua batang kayu dan masukkan ke dalam kain sampin atau sarung dan boleh dijadiakan pengusung.

Malah sampin juga boleh dijadikan senjata yang cukup berbahaya pada pihak musuh.

Kain sampin atau pelikat ini juga digunakan oleh wanita-wanita Melayu pada waktu dahulu bukan sekadar menutup bahagian kepala mereka sebagai tudung tetapi lebih dari itu ianya boleh digunakan sebagai senjata dah kain untuk menggalas anak kecil ketika diperlukan dan sudah pasti ianya juga merupakan senjata yang boleh digunakan untuk melumpuhkan musuh.

Banyak lagi rahsia pakain tradisional orang Melayu. Cukuplah sekadar ini sebagai pengenalan harapannya biarlah keasliannya terjaga dan tidak dicemari atas laungan kreativiti dan kemodenan.

_----------------------
Kisah ini ditulis ketika menunggu si isteri membeli bahan membuat kek di Kedai Bake With Yen. Hahaha



Sumber: Google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...