13 Julai 2019

LAUT






LAUT

Baik! Perkataan seterusnya ialah laut. Bila Apak bayangkan laut dalam minda tiba-tiba ada sesuatu yang berlaku. Apak teringat beberapa perkara kaitan al-Quran dan laut, cumanya Apak dah tidak berapa ingat ayat dari surah mana yang membicarakan tentang laut jesteru Apak buka semula buku-buku untuk dirujuk. Ternyata topik laut sangat banyak dan laut tidak terpisah dengan perbincangan mengenai air dan air laut pula tidak terlepas perbincangan dengan ketumpatan garam di dalamnya dan cerita garam sahaja boleh ditulis berhelai muka surat. Sama ada jenis-jenis garam dan kegunaan garam dalam perubatan, kitab-kitab kuning juga ada membiacarakan penggunaan garam ini.


Tapi fokus untuk kali ini hanyalah laut, Apak cuba tulis secara santai walaupun perbincangan dalam buku-buku ini bersifat ilmiah.


Hari ini dengan kecanggihan teknologi yang ada ternyata manusia yang berakal waras tidak dapat menolak kebenaran al-Quran, Benar-benar al-Quran ini kalamullah yang diturunkan oleh Allah yang Maha Mencipta kepada manusia dan jin dan ianya bukaan rekaan Nabi Muhammad saw, Bayangkan pada abad manusia baru menemui teknologi satelit dan teknologi–teknologi lain yang menunjukkan fenomena alam Quran telah lama membicarakan hal itu (1440 tahun hijrah yang lalu.)


Hari ini foto-foto yang diambil melalui satelit dan pemotretan laut membuktikan bahwa laut-laut di dunia tidaklah monostruktur akan tetapi antara satu sama lain mempunyai perbezaan dari segi tahap suhu, kedalaman dan tahap oksigen. Selain itu warna laut juga terdapat pelbagai warna antaranya biru, biru gelap kehitaman dan sebahagiannya berwarna kuning ini berlaku kerana tahap kepanasan yang dikandung oleh tiap-tiap laut.


Foto-foto yang diambil juga menunjukkan ada garis putih tinggi yang memisahkan antara satu laut dengan laut yang lain. Garis inilah yang disebut dengan istilah ‘barzakh’


مَرَجَ ٱلۡبَحۡرَيۡنِ يَلۡتَقِيَانِ بَيۡنَهُمَا بَرۡزَخٞ لَّا يَبۡغِيَانِ 

19.  Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;
20.  Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;

Di bawah ini antara ayat-ayat Quran yang membicarakan tentang laut.


وَهُوَ ٱلَّذِي سَخَّرَ ٱلۡبَحۡرَ لِتَأۡكُلُواْ مِنۡهُ لَحۡمٗا طَرِيّٗا وَتَسۡتَخۡرِجُواْ مِنۡهُ حِلۡيَةٗ تَلۡبَسُونَهَاۖ وَتَرَى ٱلۡفُلۡكَ مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبۡتَغُواْ مِن فَضۡلِهِۦ وَلَعَلَّكُمۡ تَشۡكُرُونَ 

14.  Dan Dia lah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya; dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurniaNya; dan supaya kamu bersyukur.


# Keluasan Lautan
Penlitian ilmiah menunjukkan bahawa dasar laut paling dalam memiliki tekstur yang sama dengan tekstur puncak pergunungan.

# Kekuatan laut


وَإِذَا مَسَّكُمُ ٱلضُّرُّ فِي ٱلۡبَحۡرِ ضَلَّ مَن تَدۡعُونَ إِلَّآ إِيَّاهُۖ فَلَمَّا نَجَّىٰكُمۡ إِلَى ٱلۡبَرِّ أَعۡرَضۡتُمۡۚ وَكَانَ ٱلۡإِنسَٰنُ كَفُورًا 

67.  Dan apabila kamu terkena bahaya di laut, (pada saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk-makhluk yang kamu seru selain dari Allah; maka apabila Allah selamatkan kamu ke darat, kamu berpaling tadah (tidak mengingatiNya); dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan nikmat-nikmat Allah).


Tsunami, inilah perkataan paling tepat bagi menunjukkan kekuatan laut, pernah seseorang yang terlibat dengan bencana tusnami mengatakan badai itu berlalu selama tiga atau empat hari tanpa henti gelombangnya meninggi hingga menyerupai gunung. Laut dan langit bagaikan menyatu tidak ada daratan yang terlihat dan tidak ada ufuk yang kelihatan.


Pada tahun 1987 berlaku satu gelombang besar di Skotlandia yang mampu menolak rantai besi yang seberat 1,700,000 pound pada tahun 1717 di Pelabuhan Bangkok amukan gelombang laut menewaskan 300,000 manusia dan menghancurkan 20 ribu perahu. Begitu juga tsunami yang merempuh Acheh pada tahun 2004 terlalu banyak manusia kehilangan nyawa.


Kegelapan lautan

Allah memberitahu di dalam Quran dalam surah an Nur ayat 40

أَوۡ كَظُلُمَٰتٖ فِي بَحۡرٖ لُّجِّيّٖ يَغۡشَىٰهُ مَوۡجٞ مِّن فَوۡقِهِۦ مَوۡجٞ مِّن فَوۡقِهِۦ سَحَابٞۚ ظُلُمَٰتُۢ بَعۡضُهَا فَوۡقَ بَعۡضٍ إِذَآ أَخۡرَجَ يَدَهُۥ لَمۡ يَكَدۡ يَرَىٰهَاۗ وَمَن لَّمۡ يَجۡعَلِ ٱللَّهُ لَهُۥ نُورٗا فَمَا لَهُۥ مِن نُّورٍ 

40.  Atau (orang-orang kafir itu keadaannya) adalah umpama keadaan (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal (demikianlah keadaannya) gelap-gelita berlapis-lapis - apabila orang itu mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali. Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah menurut undang-undang peraturanNya mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya (yang akan memandunya ke jalan yang benar).


# Fakta ilmiah

  •   Adanya arus-arus ganas dalam lautan yang dalam.
  • Para ilmuan berjaya menemukan ikan-ikan yang berada di dalam lautan dalam mempunyai organ-organ  yang boleh bersinar untuk membantu mereka melihat  dalam kegelapan.


Pada abad ke 19 dan 20 sains moden telah menemukan satu fenomena yang menakjubkan dan hanya berlaku di dasar lautan yang gelap gelita.


Ketika mana spektrum cahaya jatuh ke laut dan mencapai kedalaman 
5 meter warna merah akan hilang
Kedalaman 30 meter warna oren akan hilang
Kedalaman 50 meter warna kuning akan hilang
Kedalaman  100 meter warna hijau akan hilang
Kedalaman 200 meter warna biru akan hilang 


Quran menyebutnya ‘gelap-gelita berlapis-lapis’    بَحۡرٖ لُّجِّيّٖ يَغۡشَىٰهُ مَوۡجٞ مِّن فَوۡقِهِۦ

Dan ketika samapai ke dalaman 500 meter warna hitam mula bergerak.


Cukup sekadar sampai di sini  yang dapat Apak coretkan jika nak diceritakan memang begitu banyak lagi dan al-Quran merupakan mukjizat yang masih dapat dilihat hingga kini.

Semoga tulisan ini ada manfaatnya.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...