10 Julai 2019

COKLAT




COKLAT



Coklat. Fuh! Apak tahu tentang coklat ni pun tak banyak sangat cuma seingat apak kalau nak beli coklat kena hati-hati takut ada yang non halal. Apak antara manusia yang suka makan coklat ha..ha..ha..ni kalau anak-anak tahu habis apak sebab tu kalau beli coklat sekejap saja habis sebab apak la tukang ‘bedal’ masa mereka pergi sekolah hahahaha!


Berkenaan coklat ni yang apak kata kena hati-hati sebab isteri apak dia memang suka sangat pergi kursus belajar buat kek, buat kuih entah apa kursus masakan lagi dia pergi, biasa apak yang akan jadi supir menghantar dia pergi kursus,  jadi di sanalah dia mendapat info tentang jenis coklat dan coklat-coklat yang boleh dimakan dan yang mana tak boleh dimakan. Tapi kalau kau orang tanya apak apa coklat yang tak boleh dimakan tu, mudah apak jawab kalau ada cop halal memang apak tak ada was-was.


Baiklah apak terus sahaja pada info coklat ni.


Menurut seorang pakar kimia dari Jerman yang bernama Justus Von Liebig coklat ialah sejenis makanan yang sempurna kerana kaya dengan nutrisi tambahan dapat memulihkan tenaga dengan cepat.


Amalan memakan coklat juga boleh merangsang seseorang itu mempunyai emosi yang gembira, emosi gembira sekaligus mengatasi masalah kemurungan ini kerana coklat boleh membantu merembeskan hormon endorfin ke dalam otak.


Coklat pahit (dark coklat) misalnya mempunyai komposisi 70% hingga 80% koko, mengandungi 67% zat besi dan 58% magnesium. Selain itu coklat pahit ini juga dipercayai kaya dengan antioksida seperti flayanol, catechin dan polifenol.


Bukan itu sahaja coklat pahit ini juga dipercayai boleh menjadi “awet muda’ kepada pengamalnya ini kerana kandungan flayanol yang ada di dalam coklat tersebut berupaya merangsang endothelium yang akan menghasilkan nitrik oksida, nitrik oksida ini pula berupaya melambatkan proses penuaan selain merendahkan tekanan dan melancarkan aliran darah.


Namun begitu ada sisi yang perlu diberi perhatian tentang coklat ini. Kepada mereka yang mempunyai anak-anak yang hiperaktif tidak digalakkan malah ada sebahagian doktor tidak membenarkan anak-anak ini diberi minum minuman bercoklat atau makan makana bercoklat ini, kerana kandungan gula yang ada di dalamnya dikhuatiri akan menjadikan anak-anak ini lebih hiperaktif.


Sekadar itu dahulu.

Apak penggemar coklat hehehehe....










































Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pakaian Tradisional

Sumber Google Baju Melayu Ternyata hari ini baju Melayu yg diubahsuai tidak lagi mencerminkan pemakainya. Malah identiti bangsa itu...